Pokrzywka

Co to jest pokrzywka i jakie są jej przyczyny?

Pokrzywka to objaw chorobowy, który polega na tworzeniu się wypukłych, bladych bąbli otoczonych rumieniem (podobnych do tych powstających na skórze po kontakcie z pokrzywą). W przebiegu pokrzywki występuje silny świąd lub pieczenie skóry, ustępuje bez pozostawienia blizn.

Pokrzywka to schorzenie, występujące stosunkowo często – szacuje się, że u około 20 proc. populacji. Często u chorych na pokrzywkę obserwuje się tzw. dermatografizm, czyli krótkotrwałe czerwone przebarwienie skóry powstające w wyniku podrażnienia mechanicznego (zadrapania).

Jakie są rodzaje pokrzywki?

Zasadniczo rozróżnia się dwa typy tego schorzenia. Pokrzywka w zależności od czasu trwania może mieć charakter ostry lub przewlekły. Z uwagi na przyczynę powstania pokrzywkę dzielimy na alergiczną lub niealergiczną.

Symptomy pokrzywki mogą się pojawić także u chorych z zakażeniami wirusowymi, chorobami autoimmunologicznymi, nowotworami i innymi.

Pokrzywka. Jakie są objawy?

Podstawowym objawem jest bąbel pokrzywkowy, zwykle zanikający samoistnie w ciągu kilku godzin, stopniowo dochodzi do zlewania się zmian pokrzywkowych ze sobą, blednięcia i ustępowania bez pozostawienia śladu.

Ważna jest obserwacja czy pokrzywce nie towarzyszą, objawy tj.:

• obniżenie ciśnienia tętniczego
• uczucie braku powietrza
• kołatanie serca
• zawroty głowy
• chrypka

Pokrzywka. Jakie podjąć leczenie?

Terapia pokrzywki powinna być prowadzona przez lekarza. Podstawowymi lekami wykorzystywanymi w leczeniu pokrzywki są leki przeciwhistaminowe, które zmniejszają świąd skóry i powodują zanikanie zmian pokrzywkowych.

W cięższych przypadkach pokrzywki (szczególnie gdy dojdzie do obrzęku naczynioruchowego) stosowane są glikokortykosteroidy. Zapraszamy na wizytę do lekarza dermatolog Płock!

dermatolog-leczenie-pokrzywka

Groźnym objawem, który może sporadycznie występować przy pokrzywce, jest obrzęk naczynioruchowy, ponieważ w jego przebiegu może dojść do pojawienia się utrudnienia w oddychaniu.