Łuszczyca

Wszystko co trzeba wiedzieć o łuszczycy. Zadbaj o siebie i zminimalizuj jej objawy!

Łuszczyca jest chorobą skóry występującą u 2-4% osób w tzw. krajach zachodnich oraz znacznie rzadziej w Azji i Afryce. Łuszczyca jest przewlekłą chorobą zapalną skóry o podłożu autoimmunologicznym. W jej przebiegu występują okresy remisji i zaostrzeń. Wywołuje powstawanie mało estetycznych zmian skórnych o charakterze grudek pokrytych srebrną łuską. U ich podłoża leżą nadmierne podziały komórek naskórka oraz zaburzenia w procesie ich złuszczania.

Choroba ta może współistnieć z szeregiem zaburzeń ogólnoustrojowych, m.in. cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym, chorobą reumatoidalną i stłuszczeniem wątroby.

Przyczyny powstawania łuszczycy

Największe znaczenie ma podłoże genetyczne. U około 30% chorych łuszczyca występuje rodzinnie, a dziedziczenie określa się jako autosomalne dominujące.

Główne czynniki mogące nasilić lub wywołać chorobę (czynniki spustowe):

• sytuacje stresowe
• infekcje i zakażenia
• urazy i podrażnienia skóry
• nałogi (alkohol, palenie papierosów)
• zaburzenia hormonalne, w tym okres dojrzewania i menopauza
• zażywanie niektórych leków, np. β-blokery, NLPZ, lit i progesteron

Jakie są objawy łuszczycy?

Typową zmianą skórną łuszczycy jest czerwonobrunatna grudka, która wyraźnie oddziela się od otoczenia i się łuszczy. Takie zmiany początkowo mają wielkość łebka od szpilki do 1-2 cm. Z biegiem czasu zmiany łuszczycowe mogą stać się coraz większe i pokryć blaszkami łuszczycowymi. Wykwity w łuszczycy najczęściej dotyczą owłosionej skórze głowy, okolicy kolan i łokci. Charakterystyczny jest tzw. objaw Koebnera, czyli pojawienie się nowych zmian łuszczycowych po 6-12 dniach w miejscu urazu skóry (np. wzdłuż zadrapania).

Ze względu na umiejscowienie i rodzaj objawów klasyfikuje się różne odmiany choroby, tj.: łuszczyca zwykła (dotyczy 85% pacjentów), krostkowa, wysiękowa, kropelkowa, łuszczyca dłoni i stóp, łuszczyca owłosionej skóry głowy, łuszczyca paznokci i uogólniona.

Niekiedy postaci skórnej łuszczycy towarzyszy łuszczycowe zapalenie stawów, objawiające się najczęściej bolesnością okolic nadgarstków, stóp i krzyżowo-biodrowej. Brak leczenia może prowadzić nawet do deformacji stawów. Zapraszamy na wizytę do naszego lekarza dermatolog Płock!

dermatolog-leczenie-luszczyca

Pamiętaj, że łuszczycą nie można się zarazić.

W przypadku pacjentów, u których zajęte jest mniej niż 10% powierzchni skóry, wystarczające jest leczenie miejscowe, natomiast w cięższym przebiegu stosujemy również leczenie ogólne.

Często zdarza się, że pierwsze objawy łuszczycy pojawiają się zaraz po przebytej infekcji górnych dróg oddechowych.