Kriochirurgia

Usuwanie przez zamrażanie? Kriochirurgia jako azotowy pogromca brodawek!

Kriochirurgia dermatologiczna to znakomita metoda usuwania zmian skórnych bez naruszania ciągłości skóry, dzięki czemu nie dochodzi do krwawienia czy ryzyka zakażeń. Powstała blizna jest elastyczna, bezkolagenowa. W dermatologii kriochirurgia nie tylko pozwala na usunięcie (wymrożenie) zmian, ale też zachodzi zjawisko swoistej odpowiedzi autoimmunologicznej, powodujące ustąpienie niektórych chorób. Dzięki kriopeeleingowi możemy pobudzić regenerację uszkodzonej skóry oraz uzyskać efekt odmłodzenia i rewitalizacji.

Na czym polega kriochirurgia?

Kriochirurgia jest metodą leczniczą polegająca na miejscowym, kontrolowanym szybkim zamrożeniu tkanek oraz powolnym rozmrażaniu. Dzięki zastosowanej metodzie uzyskujemy samoistną demarkację, a następnie odbudowę skóry bez zwłóknień i ubytków.

W trakcie wykonywania zabiegu kriochirurgii, tkanka ulega zniszczeniu bez rozcinania skóry, dzięki czemu pacjent nie jest narażony na dolegliwości charakterystyczne dla normalnych zabiegów chirurgicznych.

Do zabiegu wykorzystuje się tzw. kriosondę lub bezpośredni natrysk azotem, dzięki czemu wytwarza się bardzo niska temperatura. Po zamrożeniu i rozmrożeniu cytoplazmy komórkowej dochodzi do uszkodzenia błon strukturalnych, co powoduje oddzielenie się wymrożonej tkanki.

W zależności od charakteru i wielkości zmian skórnych, lekarz dobiera czas mrożenia oraz ilość zabiegów. Pacjent w czasie zabiegu kriochirurgii czuje chłód, pieczenie, bądź swędzenie, a sam zabieg jest dość krótki. Niewielki ból pojawia się częściej w fazie rozmrażania. Proces gojenia trwa ok. 10-14 dni.

Temperatury

Niskie temperatury uzyskujemy stosując gazy w ciekłym stanie skupienia:

• ciekły azot o temperaturze wrzenia – 195,8 °C
• podtlenek azotu o temperaturze wrzenia – 88,5 °C
• dwutlenek węgla o temperaturze wrzenia – 78,5 °C

Kriochirurgia. Wskazania do zabiegu

Kriochirurgia jest wykorzystywana w dermatologii do leczenia poniższych zmian chorobowych:

brodawki wirusowe rąk i stóp (kurzajki)
brodawki płciowe (kłykciny kończyste)
trądzik pospolity, trądzik różowaty
niektóre zmiany nowotworowe
włókniaki miękkie i twarde
mięczak zakaźny

Kriochirurgia stosowana jest również w leczeniu chorób tj.: łysienie plackowate (kriostymulacja), odciski, nagniotki, modzele, blizny przerosłe, bliznowce, ziarniniak obrączkowaty, rogowacenie słoneczne, wrastające paznokcie, brodawki łojotokowe, brodawki płaskie.

Kriochirurgia. Jakie są efekty?

Zasadniczymi zaletami leczenia z wykorzystaniem metody kriochirurgii są:

• szybkie gojenie się ran
• bezpieczeństwo zabiegu
• dobry efekt kosmetyczny
• wysoka skuteczność leczenia
• niskie ryzyko powikłań zarówno w czasie, jak i po kriochirurgii
• dostępność kriochirurgii dla każdego pacjenta niezależnie od wieku
• brak lub słabo nasilone objawy uboczne (przekrwienie, obrzęk i nieznaczny ból)

Jak często powtarzać zabieg?

Należy zauważyć, że w niektórych przypadkach istnieje konieczność nawet kilkukrotnego powtórzenia zabiegu (np. w trakcie leczenia brodawek wirusowych).

W zależności od charakteru, rozległości i głębokości zmiany skórnej zabieg wykonuje się jednokrotnie lub powtarza w odstępach czasu zaleconych przez lekarza, zwykle co 2-6 tygodni.

Jakie są przeciwwskazania?

Przeciwwskazaniami do zabiegu kriochirurgii m.in. są:

• choroby autoimmunologiczne
• choroba zimnych aglutynin
• choroba i objaw Raynauda
• piodermia zgorzelinowa
• pokrzywka z zimna
• trombocytopenia
• szpiczak mnogi

dermatolog-zabiegi-kriochirurgia-3

Kriochirurgia polega na zamierzonym wywołaniu kriodestrukcji (zniszczeniu niską temperaturą) tkanek zmienionych chorobowo. Do zabiegów kriochirurgii wykorzystujemy gazy (podtlenek azotu, dwutlenek węgla) lub azot w postaci płynnej.

dermatolog-zabiegi-kriochirurgia-1

Krioterapia jest także stosowana w leczeniu wspomagającym (stymulującym) ognisk łysienia plackowatego. W takim wypadku pacjent jest poddany serii 15-20 zabiegów w odstępach 7-dniowych.

dermatolog-zabiegi-kriochirurgia-2

Metoda ta nie wymaga specjalnego przygotowania pacjenta. Zabieg wymrażania może być wykonany u pacjentów w każdym wieku, również u kobiet w ciąży.

Jeśli chcesz pozbyć się defektów skóry tj.: włókniaki, brodawki, guzki skórne różnego rodzaju, odciski – koniecznie musisz umówić się na konsultację dermatologiczną.