Konsultacje

Jak wygląda i na czym polega konsultacja dermatologiczna?

Konsultacja dermatologiczna jest pierwszym etapem diagnostyki oraz leczenia schorzeń skóry. Podczas wizyty specjalista dermatolog przeprowadza dokładny wywiad oraz szczegółowo bada skórę pacjenta, oceniając jej kondycję i występujące na niej zmiany skórne. Następnie dermatolog stawia wstępną diagnozę, zlecając ewentualne dodatkowe badania oraz dobiera adekwatne leczenie. Konsultacje specjalistyczne zalecane są w przypadku każdych zmian na skórze – warto podkreślić, że nawet te wyglądające pozornie niegroźnie mogą być objawem poważnej choroby.

Jak przygotować się do konsultacji?

Pamiętajmy, że profesjonalna konsultacja z lekarzem dermatologiem nie powinna być dla pacjenta powodem do jakiegokolwiek stresu, dyskomfortu czy niepewności.

Przed wizytą dermatologiczną warto pamiętać o:

• przygotowaniu listy przyjmowanych leków, suplementów diety, ziół
• spisaniu informacji o przebytych chorobach i odbytych zabiegach
• demakijażu (delikatny makijaż może wpłynąć na prawidłową diagnozę)
• zmyciu lakieru z płytki paznokciowej

Jak postępować po konsultacji?

Bardzo ważne jest również, aby podczas konsultacji lekarskiej nie zatajać żadnych informacji o stanie zdrowia – należy udzielić lekarzowi informacji o przebytych zabiegach, schorzeniach, operacjach, ewentualnych używkach i wcześniejszych oraz aktualnych problemach ze zdrowiem. Zatajenie niektórych faktów, choć mogą na pozór wydawać się błahe, może niezwykle istotnie wpłynąć na ostateczną diagnozę.

Po konsultacji z dermatologiem należy:

• stosować zaordynowane leki i pielęgnować skórę zgodnie z zaleceniami
• wykonać i dostarczyć wyniki zleconych badań diagnostycznych
• przestrzegać terminów wyznaczonych kontroli lekarskich

Najczęściej diagnozowane choroby

Do najczęstszych chorób infekcyjnych skóry z którymi borykają się pacjenci należą zakażenia wirusowe, objawiające się zwykle różnego typu naroślami, brodawkami, guzkami, a nawet kłykcinami. Zaniedbanie leczenia dermatologicznego bądź wenerologicznego, może być przyczyną rozwoju znacznie poważniejszych chorób, np. nowotworów skóry, dlatego niezbędne jest jak najszybsze postawienie diagnozy i wdrożenie leczenia w razie zaobserwowania niepokojącej zmiany skórnej.

Do dermatologa należy się wybrać również w przypadku chorób skóry, mających podłoże grzybicze lub bakteryjne, a także alergii skórnych (egzema), które współcześnie utrudniają funkcjonowanie znacznej części społeczeństwa.

Dermatolog udziela także porad dotyczących znamion barwnikowych, potocznie określanych jako pieprzyki. W przypadku występowania tego typu zmian diagnostyka dermatologiczna przeprowadzana jest przy użyciu dermatoskopu (mikroskopu skórnego), dzięki czemu lekarz ma możliwość precyzyjnej oceny danej zmiany. Jeżeli występuje podejrzenie nowotworu lub pacjent decyduje się na usunięcie zmiany skórnej ze względów estetycznych, wówczas wskazane jest usunięcię metodą dermatochirurgiczną. W niektórych przypadkach niezbędne jest wykonanie badania histopatologicznego, celem pogłębienia diagnostyki i wykluczenia zmian nowotworowych.

W przypadku mniej groźnych zmian wykonywane są specjalistyczne zabiegi tj. krioterapia, elektrochirurgia czy laseroterapia.

Do najczęściej diagnozowanych chorób i nieprawidłowości skórnych należą:

atopowe zapalenie skóry (AZS)
alergie skórne (egzema)
znamiona barwnikowe
rumień (pokrzywka)
bielactwo
łuszczyca
grzybica
kurzajki
trądzik

Ponad to często rozpoznawane są takie choroby jak: łojotokowe zapalenie skóry, łysienie, opryszczka, łupież, melanodermia (ostuda), fotodermatoza (uczulenie na słońce).

Dermatologia estetyczna

Dynamicznie rozwijającą się dziedziną dermatologii jest medycyna estetyczna, mająca na celu nie tylko leczenie, ale również poprawę wyglądu i odmłodzenie skóry całego ciała. Zabiegi z tego wachlarza powinny być wykonywane tylko i wyłącznie przez wykwalifikowanego lekarza. Zazwyczaj wykonywane są przy użyciu takich preparatów jak: toksyna botulinowa (botoks), kwas hialuronowy, nici PDO.

Do mniej inwazyjnych zabiegów należą: mezoterapia oraz peelingi chemiczne. Dużą popularnością cieszy się obecnie terapia osoczem bogatopłytkowym, pozyskiwanym z krwi własnej pacjenta, potocznie określany jako wampirzy lifting. Często wykonywanym zabiegiem jest także skleroterapia (leczenie żylaków).

konsultacje-dermatologiczne-3

Skóra to naturalna bariera chroniącą człowieka przed środowiskiem zewnętrznym oraz utratą wody – bez jej fascynujących właściwości, jak np. szybka regeneracja, bylibyśmy całkowicie bezbronni wobec drobnoustrojów i toksycznych substancji.

konsultacje-dermatologiczne-2

Masa skóry u ludzi stanowi nawet 15% wagi ciała, a jej powierzchnia to około 2 m2. Skóra, jako nasza bariera ochronna, jest więc naszym największym organem. Jej stan jest bezpośrednim odzwierciedleniem tego, co dzieje się wewnątrz organizmu, z tego też względu nie wolno bagatelizować sygnałów, które wysyła.

konsultacje-dermatologiczne-1

Po badaniu stanu skóry, włosów i paznokci oraz dokonaniu diagnozy, lekarz dermatolog udziela odpowiednich zaleceń bądź wprowadza terapię farmakologiczną. W przypadku leczenia konkretnych schorzeń, kluczowe jest pozostanie pod stałą opieką dermatologa prowadzącego przez cały okres trwania terapii.