Leczenie AZS

Atopowe Zapalenie Skóry (AZS) – jako choroba genetyczna

Atopowe zapalenie skóry, zwane w skrócie AZS, to przewlekła i nawrotowa choroba zapalna skóry. Jej cechą charakterystyczną jest uporczywy świąd oraz nawracające okresy zaostrzeń i remisji. Jest silnie umocowana w genach człowieka. Dowody naukowe wskazują, że choroba jest wynikiem złożonych zależności pomiędzy czynnikami genetycznymi, środowiskowymi i immunologicznymi, z współistniejącym defektem bariery skórnej.

Na czym polega AZS?

Dowiedziono, że atopowe zapalenie skóry rozwija się u osób z genetycznymi predyspozycjami zaburzenia budowy i funkcjonowania skóry, które prowadzą do uszkodzenia jej bariery ochronnej.

Do głównych przyczyn zaostrzenia objawów AZS należą:

• tendencje do nadmiernego wyjaławiania i odtłuszczania naskórka
• częste i długie kąpiele z dodatkiem środków chemicznych
• drobnoustroje chorobotwórcze na skórze
• wzrost zanieczyszczenia środowiska
• przetworzona żywność
• alergeny pokarmowe
• długotrwały stres
• środki piorące

Jakie są metody leczenia AZS?

Pacjenci, u których zdiagnozowano atopowe zapalenie skóry powinni zdawać sobie sprawę z faktu, że leczenie schorzenia jest długotrwałe. Dermatolodzy koncentrują się głównie na profilaktyce, łagodzeniu objawów schorzenia, leczeniu miejscowym i ogólnym oraz poprawie jakości życia chorego. Zapraszamy na wizytę do naszego lekarza dermatolog Płock!

dermatolog-leczenie-azs

Cięższy przebieg choroby zazwyczaj dotyczy pacjentów, u których pierwsze objawy wystąpiły już we wczesnym wieku dziecięcym. Ważna jest szybka reakcja i niezwłoczne wdrożenie leczenia dermatologicznego.

Jeżeli możemy stwierdzić na co pacjent jest uczulony, wówczas pierwszym etapem leczenia jest eliminacja alergenów.