Egzema

Egzema, czyli stan zapalny skóry. Co zrobić, gdy Twoja ciało się buntuje?

Egzema to potoczne określenie na grupę schorzeń dermatologicznych, których objawem jest stan zapalny wierzchniej warstwy skóry. Chorobę wywołuje wiele czynników, wśród których najczęściej wymienia się alergię kontaktową, podrażnienie substancjami chemicznymi.

Egzema to schorzenie, z którym boryka się znaczna część populacji. Najczęściej chorują na nią osoby dorosłe, zwłaszcza te, które zawodowo mają kontakt z różnego rodzaju drażniącymi substancjami chemicznymi. U dzieci egzema występuje rzadziej i przybiera postać alergicznego wyprysku kontaktowego. Co ważne, zdarza się, że zmiany zapalne wchodzą w stan uśpienia (na skórze nie widać wówczas żadnych objawów), by po jakimś czasie znów się przebudzić.

Jakie są rodzaje egzemy?

Egzema to popularne określenie często doświadczanego zapalenia wierzchniej warstwy skóry (naskórka i warstwy brodawkowatej skóry właściwej), które przyjmuje postać wyprysku. Badania wykazały, że czynniki wywołujące chorobę mogą być alergiczne lub niealergiczne.

Warto zaznaczyć, że egzema nie ma podłoża infekcyjnego, co oznacza, że za jej wystąpienie nie odpowiadają żadne drobnoustroje, czyli bakterie, wirusy ani grzyby. Niestety, u niektórych pacjentów określenie typu choroby bywa bardzo trudne i stanowi duże wyzwanie dla dermatologa.

Egzema. Jakie są metody leczenia?

Egzema skóry powoduje silne i uporczywe uczucie swędzenia. Ze względu na dużą wrażliwość naskórka i jego podatność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia, rozdrapywanie zmian prowadzi do utworzenia się ran i nadżerek.

Leczenie egzemy polega w głównej mierze na rozpoznaniu i wyeliminowaniu czynnika, który wywołuje objawy. W tym celu należy wykonać testy alergiczne. Minimalizowanie niekomfortowych dolegliwości polega na aplikowaniu preparatów łagodzących i regenerujących skórę oraz przyjmowaniu leków przeciwalergicznych.

Szczególnie ważna w leczeniu i profilaktyce egzemy jest prawidłowa pielęgnacja delikatnej skóry. Do mycia, usuwania makijażu i nawilżania cery warto wybrać hipoalergiczne dermokosmetyki, ponieważ nie zawierają one żadnych barwników i szkodliwych substancji uczulających.

dermatolog-leczenie-egzema

Istotnym elementem diagnostyki są testy płatkowe umożliwiające zidentyfikowanie substancji wywołujących zmiany skórne.

Test płatkowy (ang. patch test) jest najbardziej miarodajną metodą diagnostyki alergii kontaktowej.