Czerniak skóry leczenie

Czerniak to nowotwór złośliwy skóry. Jak powstaje i dlaczego profilaktyka jest kluczowa?

Czerniak jest nowotworem złośliwym najczęściej dotyczącym skóry, ale może również występować w obrębie błony śluzowej ust i nosa, a także na paznokciach i gałce ocznej. Ten nowotwór wywodzi się z melanocytów, czyli komórek barwnikowych skóry wytwarzających pigment (melaninę), który sprawia, że skóra ciemnieje w kontakcie z promieniowaniem ultrafioletowym, np. słońcem lub lampami wykorzystywanymi w solariach.

Czerniak. Jakie są typowe objawy?

Objawy czerniaka zależą od stopnia jego zaawansowania. W postaci wczesnej zmiany są płaskie, niesymetryczne, o niejednolitym kolorze i nieregularnych, poszarpanych brzegach. Przy postaci zaawansowanej zmiany są często uwypuklone ponad poziom skóry, a czasami również owrzodziałe z sączącą się wydzieliną podbarwioną krwią. W niektórych sytuacjach, np. w przypadku czerniaka odbytu lub podpaznokciowego, pierwszym objawem choroby może być powiększenie węzłów chłonnych w okolicy miejsca rozwoju choroby.

Rozpoznaj czerniaka. Reguła ABCDE

Przy zastosowaniu kryteriów oceny zmian barwnikowych ABCDE możliwe jest wczesne znalezienie zmiany skórnej wykazującej cechy czerniaka:

A (z ang. asymetry) asymetria znamienia
B (z ang. border) nierówne brzegi znamienia
C (z ang. color) niejednolity kolor znamienia
D (z ang. diameter) zmiana średnicy (powiększenie) znamienia
E (z ang. elevation) uniesienie znamienia ponad powierzchnię skóry

Czerniak. Jak wygląda leczenie?

Leczenie zmian skórnych z cechami czerniaka polega na usunięciu chirurgicznym oraz przekazaniu wyciętego materiału do badania histopatologicznego, które pozwala postawić rozpoznanie, określić typ oraz stopień zaawansowania choroby.

Jeżeli komórki nowotworowe przekraczają błonę warstwy podstawnej naskórka, wówczas należy pobrać wartownicze węzły chłonne oraz poszerzyć cięcie zmiany pierwotnej. W przypadku rozsiewu zmian nowotworowych możliwe jest zastosowanie leczenia systemowego (głównie immunoterapię i leczenie celowane). Zapraszamy na wizytę do naszego lekarza dermatolog Płock!

dermatolog-leczenie-czerniak

Przy wykorzystaniu badania dermatoskopowego możemy z dużą dokładnością określić występowanie cech nowotworowych konkretnej zmiany skórnej.

Najlepiej zgłosić się na kontrolę u dermatologa po wakacjach lub w przypadku ekspozycji na promieniowanie UV.